Kamuoyuna Açıklama: Tüketici Hakem Heyetlerinde Neler Oluyor?
6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkındaki Kanunun 66. maddesinde yer alan Tüketici Hakem Heyetleri; il ve ilçelerde tüketici işlemleri ile tüketiciye yönelik uygulamalardan kaynaklı uyuşmazlıklara çözüm üretmesi için, Tüketici Mahkemesine gitmeden ara çözüm mekanizması modeli oluşturulmuştu. Bu model dünyada bir ilk ve örnek olma özelliği de taşımaktadır.
Başlangıçta 1.011 adet olan Tüketici Hakem Heyeti sayısının 2018 yılında 211’e düşürülmesiyle tüketiciler hak arama sürecinde olumsuz etkilenmişlerdi. Bugün var olan 211 adet Tüketici Hakem Heyeti yıllık ortalama 750.000 adet civarında uyuşmazlığı karara bağlamaktadır.
Tüketici Mahkemelerinin iş yükünü önemli ölçüde hafifleten bu uygulama aynı zamanda tüketicilerin 3-6 ay gibi kısa sürede hak aramasına/almasına olanak sağlarken; gerekçesi anlaşılamayan bir kararla Büyükşehirlerde görev yapan hakem heyetlerinin sayısını önemli ölçüde azaltma yoluna gidilmiştir. Alınan kararda; tüketici hakem heyetleri tarafından sunulan hizmetin kalitesinin artırılması, kurumsal yapısının geliştirilmesi, uygulamalarda yeknesaklığın ve ihtisaslaşmanın sağlanması, usul ekonomisi ve kamu kaynaklarının etkin ve verimli kullanılması gibi gerekçeler belirtilmişse de bunlar kabul edilebilir değildir. Bu azaltma nedeniyle tüketicilerimizin hak arama süreci uzayacak ve mağduriyetler giderek artacaktır. Hak aramanın yerelleşmesinde dünyaya örnek olan bu uygulamada yapılacak yeni düzenlemenin yaratacağı toplumsal zarar düşünülmemiştir.
Ticaret Bakanlığı, Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdürlüğünün 18.09.2025 tarihli bakan oluru alındığı belirtilen yazısıyla, Ülkemizdeki 30 Büyükşehirden, öncelikli olarak 19 Büyükşehirin il ve ilçelerinde görev yapan 64 adet Tüketici Hakem Heyetinden 45 adedi yıl sonuna kadar kapatılıp 4 yeni THH açılarak 19 ilde sadece 23 Tüketici Hakem Heyetinin faaliyet göstermesi kararı alınmıştır. Diğer 11 Büyükşehirde faaliyet gösteren Tüketici Hakem Heyetlerinin sayısının azaltılması da 2026 yılı içerisinde planlandığı anlaşılmaktadır.
Buradan çıkan sonuç; ülke düzeyinde faaliyet gösteren 211 olan Tüketici Hakem Heyeti sayısının Ticaret Bakanlığı tarafından 90-95 adete indirme hedefidir.
Ülkemizde, Tüketicinin Korunması Hakkındaki Kanunla tüketicinin korunması görevi verilen Raportör, Bilirkişi ve Tüketici Bilgi Sisteminden kaynaklı giderek artan sorunları yıllardır çözemeyen/çözmeyen Ticaret Bakanlığı, Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdürlüğü bu uygulamayla neleri amaçlamaktadır?
Tüketicilerin kolay ve kısa sürede hak arayabildikleri ve Tüketici Mahkemelerinin yükünü önemli ölçüde azaltan Tüketici Hakem Heyetlerinin hangi bakış açısıyla azaltıldığı tarafımızca anlaşılamamıştır.
Konuyla ilgili Tüketici Örgütlerine bilgi verilmeden, görüşümüz alınmadan başlatılan bu haksız uygulama tüketicilere dayatılan bir oldu bittidir.
Tüketicilerin hak ve çıkarlarına aykırı olan, Tüketici Hakem Heyetlerinin sayısının azaltılmasını tüketiciler olarak kabul etmiyoruz.
Tüketiciler adına, hak arama sürecindeki erişilebilir, hızlı ve ücretsiz olan bu uygulamadan vazgeçmeyeceğiz.
Tüketici Örgütleri olarak Ticaret Bakanlığı yetkililerini UYARIYORUZ; BU YANLIŞ UYGULAMADAN VAZGEÇİNİZ!
İşte Basın Açıklamasına Destek Veren Sivil Toplum Kuruluşları
- TÖK – Tüketici örgütleri Konfederasyonu
- TÜKON – Tüketiciler Konfederasyonu
- TÜKONFED – Tüketici Konfederasyonu
- TESKON – Tesis Yöneticileri ve Tüketiciler Konfederasyonu
- TÜDEF – Tüketici Dernekleri Federasyonu
- TÖF – Tüketici Örgütleri federasyonu
- TÜÇEDEF –Tüketici ve Çevre Hakları Federasyonu
- TÜRFED – Tüketici Hakları ve Rekabet Hukuku Federasyonu
- BTF – Birleşik Tüketiciler Federasyonu
- ÇETÜF – Çevre ve Tüketici Federasyonu
- TŞF – Tüketici Şikayetleri Federasyonu
- TÜRKADIN – Kadın Federasyonu
- STF – Sivil Toplum Federasyonu
- TİTEF – Tüketiciler Engelliler ve Sosyal Hizmetler Federasyonu
- TEDFED – Tüketicinin Etik Değerler Federasyonu
- TÜKODER – Tüketiciye Koruma Derneği
- TÜKDER – Tüketicileri Koruma Derneği
- THD – Tüketici Hakları Derneği
- Tüketici Birliği Derneği
- TÜKDES – Tüketici Sorunları Derneği
- Bursa Tüketiciler Derneği
- ESTÜKDER – Eskişehir Tüketicileri Koruma ve Dayanışma Derneği
- TÜBİDER – Tüketici Bilincini Geliştirme Derneği
- ADTÜKDER –Adana Tüketicileri Koruma ve dayanışma derneği
- BURTÜKODER – Burdur Tüketicileri Koruma Derneği
- TÜKOBİR – Tüketici Koruma ve Dayanışma Birliği Derneği
- BİLTÜDER – Bilinçli ve Örgütlü Tüketiciler Derneği
- TÜDADER – Tüketici Dayanışma Derneği
- THD – Tüketici Hukuku Derneği
- BTD – Sarıyer Bilinçli Tüketici Derneği
- TÜDED – Tüketiciye Destek Derneği
- TOGEL – Toplumsal gelişim, Kültür ve Tüketici Hakları Derneği
- KTD – Kayseri Tüketici Derneği
- KTD Keçiören Tüketici Derneği
- TÜRÇED – Tüketici Hakları ve Çevreyi Koruma Derneği
- TÜMER – Tüketici Hakları Merkezi Derneği
- Tüketiciyi Bilgilendirme ve Bilinçlendirme Derneği
- Tüketici ve Kadın Hakları Derneği
- Tüketici Hakları Mağdurları Derneği
- TÜDİYAD – Tüketici Diyaloğu Derneği
- DTHD – Dünya Tüketici Hakları Derneği
- TÜGED – Tüketici Hakları ve Turizm Geliştirme Derneği
- TBD – Tüketici Basın Derneği
- Tüketici Hareketi Derneği
- BESAM- Bilgi Eğitim Tüketici Hakları ve Sosyal Araştırmalar Merkezi
- UTD – Uluslararası Tüketici Hakları Derneği
- TÜDER – Tüketiciler Derneği
- Büyükçekmece Tüketiciyi Koruma ve Bilinçlendirme Derneği
- Tüko-Der. Tunceli Tuketici Hakları ve Tüketiciyi Koruma Derneği
- Tüketici Başvuru Merkezi
- TESODER – Tüketicinin Emlak Sorunları Derneği
- TEVDER -Tüketicinin Enerji Verimliliği Derneği
- TÜSKAD – Tüketicinin Sağlıklı ve Kaliteli Gıda Hakları Derneği
- ULAŞIMDER – Güvenli Ulaşım ve Tüketici Hakları Derneği
- BANKSODER – Banka Sorunları Derneği
- Bilişim Mağdurları ve Tüketici Derneği
- ESODER – Eğitim Sorunları Derneği
- SİSODER – Sigorta Sorunları Derneği
- TÜSOYAD – Tüketici Sorunları Derneği
